دسته‌ها
اخبار

برجسته‌ترین ویژگی پرسپکتیو، چیست؟ نقشه کشی معماری یازدهم شماره 201922 گاما | معماری نواز

برجسته‌ترین ویژگی پرسپکتیو، چیست؟ نقشه کشی معماری یازدهم شماره 201922 گاما | معماری نواز

این پرسپکتیو می تواند نسبت به پرسپکتیو یک نقطه ای به صحنه عمق بیشتری بدهد که باعث می شود با توجه به زیبایی بیشتر واقعیت احجام نیز بیشتر نشان داده شود. خط افق همان خط جدا کننده دریا و آسمان محسوب می شود، در واقع خطی است فرضی که در راستای محور چشم ما در دور ترین نقطه تصویر یعنی افق کشیده شده است. نحوه رسم کردن پرسپکتیو از دید ناظر به این صورت است که فرد یا ناظر دقیقا مقابل سوژه قرار گرفته و به صورت مستقیم به مدل و سوژه نگاه می‌کند از این دید بیشتر برای ساختن تجربه مشابه در واقعیت استفاده می‌شود. خطوط گریز در نقطه‌ی گریز تشکیل و از آن خارج می شوند و در بالا و پایین اشیاء ، به صورت افقی رسم می‌شوند. این خطوط به آثار طراحی شده اعتبار می بخشدو ساختار کلی، اثر را تکمیل می‌کند. اگر بخواهیم پرسپکتیو در معماری را توضیح دهیم باید در ابتدا انواع پرسپکتیو را بشناسیم.

  • شما مهندسین گرامی میتوانید برای مشاهده و دریافت دوره های معماری به صفحه دوره های معمارشیم مراجعه کنید.
  • در پرسپکتیو صفر نقطه‌ای بیش از یک خط افق وجود دارد این پرسپکتیو که کاربرد کمی دارد مناسب طرح‌های غیر خطی است از ویژگی ترسیمات پرسپکتیو صفر نقطه‌ای این است که بدون استفاده از رسم نقاط گریز می‌تواند یک طرح عمیق ایجاد کند.
  • اندازه، موضع، تقارب متوازی، سایه روشن و بافت از ویژگی‌های این پرسپکتیوها هستند.
  • در گذشته تنها نقاشی یونانی است که به پرسپکتیو طبیعی نزدیک شده بود.
  • این قوانین با استفاده از خطای دید به دست آمده و عمق کاذب و بعد مجازی ایجاد شده می‌تواند تصویری از فضای سه بعدی را بدهد.
  • نقاش فلورانسی در نیمه اول قرن پانزدهم پرسپکتیو در نقاشی را ابداع کرد.

در این دید به‌گونه‌ای است که فرد بیننده در مقابل یا زاویه‌ای نسبت به حجم قرار گرفته است. همچنین در این دید حجم با یک نقطه گریز یا دو نقطه گریز رسم می‌شود. برای ترسیم پرسپکتیو دو نقطه‌ای همان طور که از اسمش مشخص است به دو نقطه گریز برای ترسیماتمان نیاز دارید که همه خطوط به جز خطوط عمودی به یکی از این دو نقطه گریز متصل شود. پرسپکتیو دو نقطه‌ای در ترسیمات عمق بیشتری ایجاد می‌کند که باعث می‌شود احجام واقعی‌تر به نظر برسند. پرسپکتیو دو نقطه ای ، دو نقطه گریز که روی خط افق قرار دارند را شامل می شود. از پرسپکیتو دو نقطه ای بیشتر برای نمایش کار معماران استفاده می گردد و از اصول کاری معماران می باشد.

رسم فنی و پرسپکتیو در طراحی معماریTechnical Drawing Aided Architectural Design

این آموزش به زبان فارسی و شامل کلیه نکات و اصول پرسپکتیو یک نقطه ای – دو نقطه ای و سه نقطه تعمیرات تاسیسات ساختمان ای می باشد. پرسپکتیو از واژه لاتینی perspectiva گرفته شده‌است و نخستین بار توسط Boethius به هنگام ترجمه رساله علم نور و بصر ارسطو به کار گرفته شد. پرسپکتیو یک نقطه ای نوع ساده ای از پرسپکتیو خطی است که در آن تنها یک نقطه گریز روی صفحه وجود دارد که تمام خطوط به جز خط های عمودی به این نقطه منتهی می شوند، این پرسپکتیو به سادگی و با سرعت بالا ترسیم می شود. به پرسپکتیوی که بیش از چهار نقطه گریز داشته باشد پرسپکتیو چند نقطه‌ای می‌گویند که یک دید ۳۶۰ درجه از تصویر به شما می‌دهد به نحوی که انگار از داخل یک کره شیشه‌ای به منظره نگاه می‌کنید. اگر زاویه دید ناظر به سوژه از بالاتر از حجم باشد به آن دید پرنده گفته می‌شود مانند زمانی که یک پرنده از بالا به سوژه‌ای نگاه می‌کند که از این دید بیشتر برای نمایش کلیات حجم و نحوه قرارگیری آن استفاده می‌شود.

پرسپکتیو

در این پرسپکتیو بیش از چهار نقطه گریز وجود دارد و یک دید ۳۶۰ درجه از تصویر به ما می دهد به نحوی که انگار از داخل یک کره شیشه ای به منظره نگاه می کنیم به این حالت دید چشم ماهی نیز گفته می شود. پرسپکتیو باعث ایجاد فضای سه بعدی بر روی سطح دو بعدی شده و هدف اصلی آن نشان دادن عمق اجسام است و نیز تنها تصویری است که چشم انسان آن را به عنوان واقعیت قبول می کند. طراحی‌کردن سریع‌تر است و جای کمتری برای دروغ‌ باقی می‌گذارد. پیش از هر چیز به شما می‌آموزد که نگاه کنید سپس مشاهده کنید و در آخر شاید کشف کنید و این‌گونه است که شاید به شما الهام شود».

•  پرسپکتیو یک نقطه‌ای:

مفهوم اسکیس در معماری چیست؟ امروزه پژوهش های زیادی در زمینه ی شناخت فرایند طراحی معماری و چگونگی شکل گیری آن ، ذهن معماران ودانشجویان معماری را به خود اختصاص داده . اسکیس نیز به عنوان بخشی از روند شکل گیری یک طراحی مورد توجه قرار گرفته و در روند طراحی ، اسکیس ، راهی برای گفتگو و هدایت یک طرح بین دانشجو و مدرس و یا معمار و یا کار فرما برقرار می سازد. پرسپكتيو ابزاري تدويني و ترسيمي نيست بلكه در برگيرنده انديشههايي ميشود كه بيشتر ريشه در تعريف فضا يا نگرش آدمي نسبت به بارهاي معنايي فضا دارند. اين مقاله جستاري پيرامون مقايسه ادراك فضا توسط پرسپكتيو در نقاشي و معماري جهان غرب و شرق است.